
Veřejná prezentace koordinační studie Trať Libeň – Malešice
Ve čtvrtek 27. února 2025 se v zasedacím sále vysočanské radnice uskutečnila veřejná prezentace výsledků ankety týkající se plánovaného projektu tzv. soumostí v přírodním parku Smetanka. Setkání, kterého se zúčastnili zástupci Správy železnic, městské části Praha 9 i několik desítek místních obyvatel včetně zástupců místních spolků Hrdlořezská zvonička a Rokytka žije!, mělo za cíl prodiskutovat budoucí podobu oblasti a reflektovat názory občanů.

Participativní rozpočet: Investice podle potřeb občanů Prahy 9
Na zastupitelstvu dne 15. března 2025 jsem zdůraznil nutnost vytvoření investičního plánu pro městskou část Praha 9. Současný střednědobý výhled neposkytuje dostatečný přehled o kapitálových výdajích, což vede k neefektivnímu plánování a absenci dlouhodobé strategie. Investiční plán by však neměl být pouze výsledkem rozhodnutí politiků a úředníků – klíčovým prvkem musí být zapojení občanů, kteří nejlépe vědí, co v jednotlivých čtvrtích skutečně chybí.

PRAHA 9: NESOURODÁ MĚSTSKÁ ČÁST S NEVYUŽITÝM POTENCIÁLEM
Praha 9 je městskou částí s výraznými rozdíly mezi jednotlivými lokalitami. Zatímco Prosek a Střížkov jsou stabilizované oblasti s relativně ustáleným charakterem, rozvojová oblast Vysočan a Hrdlořez čelí zásadním výzvám spojeným s intenzivní výstavbou.

Budou dostupné záznamy ze zastupitelstva i podklady před jednáním pro veřejnost?
Na prosincovém zastupitelstvu jsem znovu otevřel otázku uchovávání záznamů z jednání a dostupnosti podkladů pro veřejnost. Po jednání se zástupci radnice jsme se dohodli na testovacím zveřejnění online přenosu a automatickém přepisu jednání pomocí umělé inteligence. Zároveň se prověří možnost anonymizace podkladů dle GDPR pro jejich včasné zpřístupnění občanům. Po šesti letech úsilí vítáme tento pozitivní krok k větší transparentnosti.

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?
Proč se v posledních letech v Praze staví převážně projekty, které jsou na první pohled nepřátelské k lidem? Místa, kde je minimální možnost lokálního vyžití a základních služeb, s nevlídným parterem lemovaným betonovými stěnami “podzemních” garážových stání, což nás vede k tomu, abychom pokud možno co nejrychleji opustili a trávili svůj čas jinde? A nešlo by to celé udělat jinak?

Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?
Naše městská část prochází dynamickou proměnou. Místa, kde dříve stály slavné továrny jako ČKD, Praga, mlýny a pekárny Odkolek, výroba laků TEBAS a další, se mění v nové čtvrti. Rozsáhlé oblasti, které byly dříve průmyslové, podél ulic Kolbenovy a Poděbradské, se transformují.

Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi
Zásadní otázkou v oblasti školství pro následující měsíce je příprava výstavby tzv. kampusu Elektra II. Tedy areálu, kde vznikne další základní a také střední škola v těsném sousedství nově otevřené ZŠ Elektra. Jako Piráti považujeme dlouhodobou otevřenou komunikaci s veřejností ve všech oblastech za klíčovou. Proto je pro nás nejen v oblasti školství zpětná vazba od místních i rodičů dětí nutným předpokladem pro další rozvoj kvality a kapacity školství na devítce.

Jak to bude s hlukem ze železnice po výstavbě nového mimoúrovňového křížení z Libně na Malešice?
O připravovaném mimoúrovňovém křížení železnice už jsme psali. V dnešním článku se podíváme do detailu na otázky související s hlukovým dopadem této plánované stavby. Není totiž vůbec jednoduché pochopit, na základě čeho by se měl hluk ze železnice po realizaci stavby oproti současnému stavu snížit. Zároveň se limity pro hluk v posledních letech měnily. Snažíme se proto zodpovědět dotazy ohledně hluku u této železniční stavby, se kterými jsme se setkali, a vysvětlit co možno nejsrozumitelněji celou problematiku.

První rok v zastupitelstvu pohledem Václava Okapy
V září 2022 jsem byl zvolen zastupitelem MČ Praha 9. Protože jsem byl na kandidátce číslem 4, byl to trochu adrenalin, ale nakonec to dopadlo dobře. Pak jsem se s kolegy podílel na koaličních jednáních, která ale skončila naším odchodem do opozice. Leden je ideální dobou pro hodnocení, takže i já bych se rád vrátil k uplynulým měsícům v zastupitelstvu.

Železniční most nad Rokytkou zase o krok blíž – co víme o této klíčové stavbě?
Stavební úřad hl. m. Prahy vydal souhlasné územní rozhodnutí o umístění železniční stavby v úseku Praha - Libeň - Praha - Malešice. Jeho základem je mimoúrovňové překlenutí stávající koridorové tratě Praha - Kolín, které se stane výraznou dominantou okolí Hořejšího rybníka. Protože jde o významný projekt s velkým dopadem nejen na Prahu 9, přinášíme vám detailní přehled informací spojených s projektem formou otázek a odpovědí.

Seznamte se s novým předsednictvem Pirátů na devítce
V návaznosti na proběhlé volby se nedávno uskutečnilo ustavující zasedání předsednictva MS Piráti Praha 9. Nově bude mít předsednictvo Pirátů v Praze 9 pět členů. Níže vám všechny z nich krátce představíme.
Nepřívětivý vstup a chybějící stojany: Kontroverze nové školy U Elektry
Včera se otevřely dveře nové ZŠ a MŠ U Elektry v Praze 9 a děti měly poprvé možnost zasednout do svých nových tříd. I když je skvělé, že oblast dostala novou školskou instituci, aby se vyrovnala s rostoucím množstvím žáků, mnohé zůstává nedořešeno.

Praha 9 potřebuje víc, než jen novou školu
S velkou slávou se otevírá nová pražská základní škola. Máme štěstí, že u nás na devítce. Ale bohužel to není jediné, co v naší městské části chybí. A nejen u nás, ale vůbec všude, kde se v Praze staví nové bytové projekty. Developery totiž zajímají primárně byty, které jsou nejjednodušeji zpeněžitelné. Noví obyvatelé těchto čtvrtí jsou pak často necháni na pospas a obrací se na radnici, aby jim služby a infrastrukturu zajistila.

Strategické priority Prahy musí respektovat i developeři
Klíčovou prioritou Prahy v oblasti aktivní mobility je v tomto volebním období jednoznačně co nejvíce urychlit realizaci propojené a především stavebně oddělené sítě páteřních cyklostezek. Na devítce se to týká především trasy A9, která má kopírovat vysočanskou železniční trať od Balabenky až po Kbelskou ulici. Ačkoliv je však navrhovaná trasa známá již řadu let tak není zaručeno, že by s ní počítali developeři v rámci svých projektů.
A zase prevence kriminality
24. dubna proběhlo další jednání komise bezpečnostní a prevence kriminality. Komise projednala nabídku na analytickou mapu kriminality na území Prahy 9 a doporučila její pořízení. V současnosti probíhá výběrové řízení na referenty v sociálním odboru, v jehož rámci by měla být vykonávána také pozice manažera prevence kriminality.
Piráti prosazují zlepšení cyklistického prostředí v Praze 9
Jako místní zastupitel za Piráty v MČ Praha 9, chci sdílet informace o našich úsilích o zlepšení podmínek cyklo dopravy v naší oblasti. Na poslední komisi jsme se zástupci společností Rekola a Bolt diskutovali kromě řešení problémů s překážejícími koloběžka i i plán rozšiřování stanovišť pro mikromobilitu, primárně v tzv. ochranných pásech před přechody. V této souvislosti jsem se sešel s radním pro dopravu Tomášem Holečkem.
Dobré školy jsou inspirací i pro rodiče
Zasedání Školské rady na Gymnáziu Špitálská je vždy velmi inspirující zážitek. Nejdřív se věnujeme těm formálnějším záležitostem jako jsou školní finance, výsledky kontroly z magistrátu a možné využití dotačních programů. 2023-04-27 02:00

Transparentní a otevřená radnice Prahy 9
Rozklikávací rozpočet je interaktivní nástroj, který umožňuje detailněji zobrazit jednotlivé položky rozpočtu obce nebo městské části. Podrobnosti se zobrazí online po kliknutí na danou položku. Proto označení „rozklikávací“.

Neoprávněné parkování na devítce
V předchozím volebním období jsem působila jako expert v bezpečnostní komisi MČ Praha 9, nyní se jako zastupitelka spolupodílím na politické práci v naší městské části. Bezpečnostní problematika se prolíná všemi zájmovými odvětvími. Já jsem se zaměřila na dopravní oblast, protože jednou z věcí, které občany na devítce trápí, je parkování vozidel bez patřičného oprávnění v zónách placeného stání (ZPS).

Informace z jednání komise životního prostředí a dopravy
Změny v parkování, podpora mikromobility a úprava linky 166 - to byly hlavní body jednání komise životního prostředí a dopravy.