Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

4. března 2024
Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

Zásadní otázkou v oblasti školství pro následující měsíce je příprava výstavby tzv. kampusu Elektra II. Tedy areálu, kde vznikne další základní a také střední škola v těsném sousedství nově otevřené ZŠ Elektra. Jako Piráti považujeme dlouhodobou otevřenou komunikaci s veřejností ve všech oblastech za klíčovou. Proto je pro nás nejen v oblasti školství zpětná vazba od místních i rodičů dětí nutným předpokladem pro další rozvoj kvality a kapacity školství na devítce.

V rámci jednání školské komise jsem však pro toto veřejné projednání zatím necítila plnou podporu. Přitom je vzhledem k dynamice developerské výstavby a souvisejícími významnými změnami v koeficientech zastavitelnosti území podél ulic Kolbenova a Poděbradská nutné celou koncepci školství přehodnotit.

Pro začátek je třeba aktualizovat demografickou studii, která všechny relevantní změny vezme v potaz a vytvoří dlouhodobý obraz toho, jak se požadavky kapacit ve školství na devítce budou vyvíjet. V této věci se snad blýská na lepší časy a radnice na tom začne pracovat. Další klíčová informace přijde po uzavření letošních zápisů do základních škol, které proběhnout 10. a 11. dubna 2024.

Na základě těchto informací by měla radnice vyvolat otevřené jednání s rodiči stávajících i budoucích školáků o tom, jak se bude situace ve školství dál vyvíjet. Zároveň by také měla proběhnout debata o řešení dopravní situace nového kampusu Elektra nejen s rodiči, ale hlavně místními obyvateli.

Právě zvolené dopravní řešení a spory o něj s místními, stály za prodlevou ve výstavbě Elektry I. Bohužel stávající podoba dopravního napojení ZŠ Elektra je z mnoha ohledů problematická. O nějakém bezpečném prostoru před školou, či bezkolizním napojení stezek a chodníků pro pěší a cyklisty k areálu školy už se nedá mluvit vůbec.

V dnešní situaci si nemůžeme dovolit opakovat staré chyby. Elektra II musí splňovat všechny požadavky, které jsou kladeny na moderní bezpečné školy. A to především právě v oblasti dopravního řešení.

Je nutné říci, že aktuální návrh Elektry II je lepší, než tomu bylo u projektu Elektra I. V prostoru mezi budovami ZŠ a SŠ se například počítá s klidovou zónou bez veřejné silnice. Návrh má přesto celou řadu problémů, se kterými se projektantům nepodařilo vypořádat, o kterých budeme s radnicí ještě jednat. Možnost vyjádřit své relevantní připomínky by ale měl mít každý, protože ani my nedokážeme domyslet všechny návaznosti.

Je důležité zlomit trend, kdy se radnici dlouhodobě nedaří dostatečně prezentovat a vysvětlovat své kroky veřejnosti. Přitom znalosti a zkušenosti místních obyvatel jsou často velmi cenné a mohou přinést poznatky, které dokáží výrazně zkvalitnit finální řešení. Je přitom jisté, že není možné uspokojit požadavky každého. Pak je ale nutné dobře zdůvodnit proč.

Veřejnost si zaslouží znát plány radnice v oblasti výstavby školské infrastruktury v návaznosti na demografický a developerský vývoj. Radnice by zase měla naslouchat a lépe chápat potřeby občanů v dotčených územích. Jedině společně dokážeme najít takové řešení, které bude optimálně řešit problematiku školských kapacit, ale také zohlední důvodné požadavky a obavy místních obyvatel nejen u tak důležitého projektu, jakým Elektra II jednoznačně je.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Proč se v posledních letech v Praze staví převážně projekty, které jsou na první pohled nepřátelské k lidem? Místa, kde je minimální možnost lokálního vyžití a základních služeb, s nevlídným parterem lemovaným betonovými stěnami “podzemních” garážových stání, což nás vede k tomu, abychom pokud možno co nejrychleji opustili a trávili svůj čas jinde? A nešlo by to celé udělat jinak?

Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

Naše městská část prochází dynamickou proměnou. Místa, kde dříve stály slavné továrny jako ČKD, Praga, mlýny a pekárny Odkolek, výroba laků TEBAS a další, se mění v nové čtvrti. Rozsáhlé oblasti, které byly dříve průmyslové, podél ulic Kolbenovy a Poděbradské, se transformují.

Jak to bude s hlukem ze železnice po výstavbě nového mimoúrovňového křížení z Libně na Malešice?

Jak to bude s hlukem ze železnice po výstavbě nového mimoúrovňového křížení z Libně na Malešice?

O připravovaném mimoúrovňovém křížení železnice už jsme psali. V dnešním článku se podíváme do detailu na otázky související s hlukovým dopadem této plánované stavby. Není totiž vůbec jednoduché pochopit, na základě čeho by se měl hluk ze železnice po realizaci stavby oproti současnému stavu snížit. Zároveň se limity pro hluk v posledních letech měnily. Snažíme se proto zodpovědět dotazy ohledně hluku u této železniční stavby, se kterými jsme se setkali, a vysvětlit co možno nejsrozumitelněji celou problematiku.