Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

17. dubna 2024
Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

Naše městská část prochází dynamickou proměnou. Místa, kde dříve stály slavné továrny jako ČKD, Praga, mlýny a pekárny Odkolek, výroba laků TEBAS a další, se mění v nové čtvrti. Rozsáhlé oblasti, které byly dříve průmyslové, podél ulic Kolbenovy a Poděbradské, se transformují.

Promění se i území patřící k velkoskladu spotřebního družstva Včela. Některé projekty jsou úspěšnější než jiné. Hustota zástavby v naší čtvrti roste a náklady na bydlení nutí čím dál více lidí bydlet na menších prostorech, což ztěžuje nalezení rovnováhy mezi soukromými a společnými prostory. Všichni toužíme žít v příjemném městě a budovat funkční komunitu.

Komise pro rozvoj území MČ Praha 9, složená ze zastupitelů a odborníků z řad urbanistů a architektů, hraje klíčovou roli ve vývoji a rozvoji města. Nezapomenutelným zážitkem bylo pozvání do kodaňského urbanistického ateliéru Gehl Architects a účast na interaktivní přednášce profesora Jana Gehla, jehož práce výrazně formovala současnou Kodaň, stejně jako procházka s architektem Davidem Simem, autorem knihy Pří(jemné) město, v Malmö.

V posledních dekádách mnohá města opustila své tradiční komunitní hodnoty a připustila invazi individuální dopravy do svých ulic. Vlastnění auta je pro starší generaci stále statusovou záležitostí, i když auto většinu času stojí nevyužité. Aktivní řidiči se obtížně snaží najít parkovací místa, která jsou často obsazená jinými vozidly, jež se na silnici objeví jen párkrát do roka. Mladší generace již auto vnímá jinak. Nepotřebují auto vlastnit.

Naše města byla po tisíciletí stavěna podle stálých principů, ale architekti 20. a 30. let minulého století vše změnili. Toto poválečné období plné velkých změn a snů se zhroutilo během druhé světové války. Namísto měst, ve kterých se spojovalo bydlení, obchod i práce, se rozhodli nová města stavět tak, že fyzicky oddělí jednotlivé městské funkce.

Tento směr, který se začal označovat jako modernismus přinesl místa velkého měřítka, mrakodrapy, otevřené prostory, monofunkční domy a rozptýlená místa vhodná pro automobily. Zkušenost ukázala, že to nebyl dobrý model. Dnes se proto vracíme k menším (= lidským) měřítkům, blokové zástavbě, uzavřeným prostorům, domům propojeným a multifunkčním, což je vhodnější pro pěší. Moderní město je město pro všechny.

Byl jsem překvapen, že i při stejné hustotě zástavby můžeme vytvářet různé typologie budov a prostory mezi nimi. Je možné postavit tři velké věže, panelové bloky, ale i jeden velký vnitroblok či čtyři menší. Všechny varianty poskytují 224 bytů s celkovou podlahovou plochou 22 400 m2.

Vnitrobloky jsou pro města vhodnější a příjemnější, protože vytvářejí lepší mikroklima pro život obyvatel. Naopak velké stavby mohou vést k větrnějšímu a méně příjemnému mikroklimatu.

Je neuvěřitelné, jak málo stačí ke zlepšení nebo zhoršení místa, kde žijeme. Skandinávský přístup k městskému plánování, založený na sousedství, příjemném prostředí a komunitě, vrací města lidem. Tento urbanismus se mi líbí. V našich končinách to není nic nového. Vždyť na stejných principech vyrostla mnohá města a čtvrti jako Vinohrady. Jsou to příjemná místa pro život.

signal-2024-04-17-105205_003
Komunikace pro všechny
signal-2024-04-17-105205_002
Útulné předzahrádky
signal-2024-04-17-105205_005
Místo pro setkávání
signal-2024-04-17-105205_004
Polosoukromé vnitrobloky
Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Proč se v posledních letech v Praze staví převážně projekty, které jsou na první pohled nepřátelské k lidem? Místa, kde je minimální možnost lokálního vyžití a základních služeb, s nevlídným parterem lemovaným betonovými stěnami “podzemních” garážových stání, což nás vede k tomu, abychom pokud možno co nejrychleji opustili a trávili svůj čas jinde? A nešlo by to celé udělat jinak?

Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

Zásadní otázkou v oblasti školství pro následující měsíce je příprava výstavby tzv. kampusu Elektra II. Tedy areálu, kde vznikne další základní a také střední škola v těsném sousedství nově otevřené ZŠ Elektra. Jako Piráti považujeme dlouhodobou otevřenou komunikaci s veřejností ve všech oblastech za klíčovou. Proto je pro nás nejen v oblasti školství zpětná vazba od místních i rodičů dětí nutným předpokladem pro další rozvoj kvality a kapacity školství na devítce.

Jak to bude s hlukem ze železnice po výstavbě nového mimoúrovňového křížení z Libně na Malešice?

Jak to bude s hlukem ze železnice po výstavbě nového mimoúrovňového křížení z Libně na Malešice?

O připravovaném mimoúrovňovém křížení železnice už jsme psali. V dnešním článku se podíváme do detailu na otázky související s hlukovým dopadem této plánované stavby. Není totiž vůbec jednoduché pochopit, na základě čeho by se měl hluk ze železnice po realizaci stavby oproti současnému stavu snížit. Zároveň se limity pro hluk v posledních letech měnily. Snažíme se proto zodpovědět dotazy ohledně hluku u této železniční stavby, se kterými jsme se setkali, a vysvětlit co možno nejsrozumitelněji celou problematiku.