
S právě probíhajícím rozšířením zón placeného stání by mohla zapadnout další, velmi důležitá aktivita v oblasti dopravy, které se věnujeme. Zásadně se nám totiž nelíbil původní návrh a odůvodnění připravovaného strategického plánu v této oblasti.
A protože jsme v mnoha bodech našli společnou řeč u pana radního Holečka, domluvili jsme se, že tuto část strategického plánu, minimálně co se týče hlavních priorit, zásadně přepracujeme.
Co nám nejvíce vadilo? Zaprvé to, jakým způsobem byla celá kapitola koncipována. Automobilová doprava hrála prim a případná negativa z výstavby dalších silnic, tedy tzv. dopravní indukce, která by mohla ucpat již dnes přetížené křižovatky, nebyla uvažována. Naopak základ moderního města - tedy jeho rozvoj za důsledné aplikace principu města malých vzdáleností - nebyl v této části vůbec zmíněný.
Celou analýzu jsme podrobili důkladné analýze, na které se podílel náš dopravní expert Ondřej Kališ, a pozvali jsme i další dopravní experty. Výsledky a doporučení jsme pak nesli na radnici.
Po sérii opakovaných schůzek s radním Holečkem, kterých se za náš zastupitelský klub účastnil Václav Vislous, se nám podařilo najít shodu na klíčových strategických prioritách pro rozvoj MČ Praha 9 do roku 2030:
- Důsledná aplikace principů města malých vzdáleností v rámci budování všech nových developerských území - tedy především pěší prostupnost územím, dostupnost základních obchodů a služeb, stejně jako zastávku kolejové MHD (tramvaj/metro) do vzdálenosti 500 metrů od domova.
- Výstavba cyklostezky Eurovelo 4, která by měla vést od Balabenky po bývalé těšnovské trati a podél dnes rekonstruované vysočanské železnice až za hranice Prahy tak, aby s minimálním počtem křížení s jiným provozem bylo možné dojet po oddělené cyklostezce až do Lázní Toušeň, resp. se napojit na Labskou magistrálu. Výhodou tohoto řešení je, že lze stavět v ochranném pásmu železnice, pozemky jsou města nebo Správy železnic a celá trasa nemá výraznější převýšení.
- Dostavba metra D přes Nádraží Libeň, až nahoru do Parku Přátelství.
- Dostavba vnějšího pražského okruhu, pro vyvedení nákladní kamionové dopravy mimo Kbelskou ulici (prioritně stavba 520 Březiněves - Satalice)
Věcí, kterých bychom chtěli dosáhnout v této oblasti je mnohem víc, jsou ale všechny podřízeny těmto čtyřem základním prioritám. Jako příklad mohu uvést dostavbu vnitřního pražského okruhu (známého jako Blanka II).
Její nový návrh vítáme, a stavbu jako takovou podporujeme napříč zastupitelstvem. Nicméně její výstavba bez dokončení vnějšího okruhu a dalších opatření by mohla způsobit Vysočanům a Libni podobné útrapy, jakými si dnes prochází Holešovičky.
Doufáme, že díky naší práci bude strategický plán opravdu plnit své jméno a dávat stranám napříč zastupitelstvem jasné vodítko toho, jakým směrem chceme naši městskou část vést.
Vymezovat se vůči politice ostatních stran tam, kde s ní nesouhlasíme, je důležité, ale sednout k jednomu stolu a skloubit různé pohledy na věc do jedné strategie, je podle nás ještě důležitější.
Na fotce je zobrazen viadukt bývalé Těšnovské tratě, po kterém by měla mimo jiné vést nová cyklostezka Eurovelo 4.