Praha 9 potřebuje víc, než jen novou školu

20. července 2023
Praha 9 potřebuje víc, než jen novou školu

S velkou slávou se otevírá nová pražská základní škola. Máme štěstí, že u nás na devítce. Ale bohužel to není jediné, co v naší městské části chybí. A nejen u nás, ale vůbec všude, kde se v Praze staví nové bytové projekty. Developery totiž zajímají primárně byty, které jsou nejjednodušeji zpeněžitelné. Noví obyvatelé těchto čtvrtí jsou pak často necháni na pospas a obrací se na radnici, aby jim služby a infrastrukturu zajistila.

Prahy 9 se tento problém kvůli velkému rozvoji developerských projektů dotkne hned dvakrát, Staví se nejen u nás, ale historicky jsme spádovou oblastí v celé řadě služeb i pro obyvatele Letňan. Tam již běží povolovací procesy na několik nových čtvrtí a není vůbec jisté, že se místní samosprávě, byť i s přispěním magistrátu hl. m. Prahy podaří zajistit veškeré potřebné služby pro všechny budoucí nové obyvatele v oblasti Letňan.

A pokud nepodaří, kam se minimálně část z nich vydá potřebný servis hledat? Ano, právě k nám. A to už vůbec nebereme v potaz, že i za hranicemi Prahy žijí lidé, kterým chybí lékaři, školy, volnočasové aktivity a mnoho dalšího, včetně dostatečné dopravní kapacity. Právě proto je potřeba k této problematice přistupovat systémově a plánovat kapacity pro právě tu úroveň poptávky, která tu nastane po dokončení všech klíčových projektů za 10-15 let.

V této souvislosti nedávno Praha 19 oslovila náměstka primátora Zdeňka Hřiba s žádostí o dotaci na studii proveditelnosti tramvajové trati Kolbenova – Mladoboleslavská/Tupolevova. Ta by měla výrazně pomoci s kapacitou veřejné dopravy pro 10 tisíc obyvatel bytů, které jsou v Letňanech v současné době připravovány.

Tuto iniciativu je nutné určitě podpořit, protože kolejová MHD je nejlepší způsob přepravy velkého počtu lidí. Jinak by k nám jezdili více auty, což není žádoucí. Je ale zároveň potřeba řešit, co to pro devítku bude znamenat. Povolovací procesy pro mohutnou bytovou výstavbu sice běží u nás i v Letňanech, ale dostatečnou infrastrukturu pro ni zatím nikdo systémově neřeší.

Ví o tom starosta a současná Rada Prahy 9 a nekoná, nebo je to prostě nezajímá? Mělo by. Jedna nová škola problémy devítky bohužel nevyřeší, byť jsme za ni rádi. Kapacita služeb na devítce je už dnes pro místní často nedostatečná v celé řadě oblastí. Nejvíce to pociťují lidé, kteří se sem v poslední době přistěhovali. Pokud se podíváme na to, kolik nových bytů v následujících letech nejen na devítce vyroste, odkládáním řešení tohoto problému si do budoucna zaděláváme na velké problémy. Jedna škola, zvláště když se plánovala už od roku 2011, bohužel všechny naše problémy nezahojí.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Proč se v posledních letech v Praze staví převážně projekty, které jsou na první pohled nepřátelské k lidem? Místa, kde je minimální možnost lokálního vyžití a základních služeb, s nevlídným parterem lemovaným betonovými stěnami “podzemních” garážových stání, což nás vede k tomu, abychom pokud možno co nejrychleji opustili a trávili svůj čas jinde? A nešlo by to celé udělat jinak?

Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

Naše městská část prochází dynamickou proměnou. Místa, kde dříve stály slavné továrny jako ČKD, Praga, mlýny a pekárny Odkolek, výroba laků TEBAS a další, se mění v nové čtvrti. Rozsáhlé oblasti, které byly dříve průmyslové, podél ulic Kolbenovy a Poděbradské, se transformují.

Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

Zásadní otázkou v oblasti školství pro následující měsíce je příprava výstavby tzv. kampusu Elektra II. Tedy areálu, kde vznikne další základní a také střední škola v těsném sousedství nově otevřené ZŠ Elektra. Jako Piráti považujeme dlouhodobou otevřenou komunikaci s veřejností ve všech oblastech za klíčovou. Proto je pro nás nejen v oblasti školství zpětná vazba od místních i rodičů dětí nutným předpokladem pro další rozvoj kvality a kapacity školství na devítce.