Nepřívětivý vstup a chybějící stojany: Kontroverze nové školy U Elektry

5. září 2023
Elektra plot

Včera se otevřely dveře nové ZŠ a MŠ U Elektry v Praze 9 a děti měly poprvé možnost zasednout do svých nových tříd. I když je skvělé, že oblast dostala novou školskou instituci, aby se vyrovnala s rostoucím množstvím žáků, mnohé zůstává nedořešeno.

Jedním z hlavních problémů je přístup do školy. Namísto přívětivého a bezpečného vstupu pro děti se návštěvníci setkávají s místem, které radnice sama na pozvánce na den otevřených dveří popsala jako "obratiště pro auta". Jeho design řeší primárně automobilovou, ale úplně upozaďuje pěší a cyklistickou dopravu. A to navzdory blízkosti cyklostezky A26, která se táhne přes celou jižní část Prahy 9 i faktu, že větší děti chodí pěšky a jezdí na kolech zcela běžně.

Stojany na kola chybí úplně. I když minimálně jeden stojan zakoupen a připraven k instalaci byl, u budovy Elektry dodnes není, a to i přes fakt, že pražské stavební předpisy jasně hovoří o jejich umisťování právě u vstupů do škol.

Když jsme se ptali městských úředníků na důvody absence stojanů, bylo nám sděleno, že rozhodnutí bylo ovlivněno jedním případem krádeže koloběžky u ZŠ Novoborská. V důsledku této události údajně rodina postiženého dítěte žaluje městskou část za nedostatečný dohled nad bezpečností koloběžky. Ze stojanů pro kola u škol se tak v Praze 9 stává místo samozřejmosti postrach politiků i úředníků radnice. Zcela absurdní. Dokážete si například představit, že by starosta zrušil parkovací místa před radnicí, kdyby tam někdo jedno auto ukradl?

Jako Piráti věříme v důležitost soběstačnosti a nezávislosti dětí. Každé dítě by mělo mít možnost bezpečně se dopravovat do školy na kole nebo pěšky. To ale vyžaduje odpovídající infrastrukturu, zejména v bezprostředním okolí škol. Vyzýváme kolegy v zastupitelstvu a Radě, aby zvážili klidnější dopravní řešení v okolí škol a zavedení konceptu "školních ulic", který již funguje v jiných částech města.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Co znamená stavět město s lidským rozměrem?

Proč se v posledních letech v Praze staví převážně projekty, které jsou na první pohled nepřátelské k lidem? Místa, kde je minimální možnost lokálního vyžití a základních služeb, s nevlídným parterem lemovaným betonovými stěnami “podzemních” garážových stání, což nás vede k tomu, abychom pokud možno co nejrychleji opustili a trávili svůj čas jinde? A nešlo by to celé udělat jinak?

Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

Co se může Praha 9 naučit od Kodaně?

Naše městská část prochází dynamickou proměnou. Místa, kde dříve stály slavné továrny jako ČKD, Praga, mlýny a pekárny Odkolek, výroba laků TEBAS a další, se mění v nové čtvrti. Rozsáhlé oblasti, které byly dříve průmyslové, podél ulic Kolbenovy a Poděbradské, se transformují.

Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

Kampus Elektra II si zaslouží plnohodnotnou veřejnou diskusi

Zásadní otázkou v oblasti školství pro následující měsíce je příprava výstavby tzv. kampusu Elektra II. Tedy areálu, kde vznikne další základní a také střední škola v těsném sousedství nově otevřené ZŠ Elektra. Jako Piráti považujeme dlouhodobou otevřenou komunikaci s veřejností ve všech oblastech za klíčovou. Proto je pro nás nejen v oblasti školství zpětná vazba od místních i rodičů dětí nutným předpokladem pro další rozvoj kvality a kapacity školství na devítce.