Elektra plot

Včera se otevřely dveře nové ZŠ a MŠ U Elektry v Praze 9 a děti měly poprvé možnost zasednout do svých nových tříd. I když je skvělé, že oblast dostala novou školskou instituci, aby se vyrovnala s rostoucím množstvím žáků, mnohé zůstává nedořešeno.

Jedním z hlavních problémů je přístup do školy. Namísto přívětivého a bezpečného vstupu pro děti se návštěvníci setkávají s místem, které radnice sama na pozvánce na den otevřených dveří popsala jako "obratiště pro auta". Jeho design řeší primárně automobilovou, ale úplně upozaďuje pěší a cyklistickou dopravu. A to navzdory blízkosti cyklostezky A26, která se táhne přes celou jižní část Prahy 9 i faktu, že větší děti chodí pěšky a jezdí na kolech zcela běžně.

Stojany na kola chybí úplně. I když minimálně jeden stojan zakoupen a připraven k instalaci byl, u budovy Elektry dodnes není, a to i přes fakt, že pražské stavební předpisy jasně hovoří o jejich umisťování právě u vstupů do škol.

Když jsme se ptali městských úředníků na důvody absence stojanů, bylo nám sděleno, že rozhodnutí bylo ovlivněno jedním případem krádeže koloběžky u ZŠ Novoborská. V důsledku této události údajně rodina postiženého dítěte žaluje městskou část za nedostatečný dohled nad bezpečností koloběžky. Ze stojanů pro kola u škol se tak v Praze 9 stává místo samozřejmosti postrach politiků i úředníků radnice. Zcela absurdní. Dokážete si například představit, že by starosta zrušil parkovací místa před radnicí, kdyby tam někdo jedno auto ukradl?

Jako Piráti věříme v důležitost soběstačnosti a nezávislosti dětí. Každé dítě by mělo mít možnost bezpečně se dopravovat do školy na kole nebo pěšky. To ale vyžaduje odpovídající infrastrukturu, zejména v bezprostředním okolí škol. Vyzýváme kolegy v zastupitelstvu a Radě, aby zvážili klidnější dopravní řešení v okolí škol a zavedení konceptu "školních ulic", který již funguje v jiných částech města.