
Jako první by měly začít úpravy stávající železniční infrastruktury, a to za plného provozu. Cílem je uvolnit prostor pro budoucí městský okruh a také pro nové koleje, které budou určeny pro vysokorychlostní tratě.
Tato náročná přestavba, jejíž projekt se již aktivně připravuje, by měla být zahájena do pěti let a její dokončení se odhaduje na přibližně sedm let. Klíčovým důvodem dlouhé realizace je skutečnost, že pražský organizátor dopravy ROPID odmítá ukončit část vlakových spojů už ve stanici Praha-Vysočany, což omezuje možnosti výluk a zrychlení stavby.
Následovat by měla výstavba další části městského okruhu, označované jako Vlasta (někdy také přezdívané „Blanka 2“). I tato etapa má trvat kolem sedmi let. Až poté bude možné rozšířit kolejové kapacity pro samostatné tratě vysokorychlostní železnice.
Ani po dokončení této stavby není jisté, že stavební ruch zcela opadne, protože městská část Praha 9 dlouhodobě volá po dostavbě tzv. Vysočanské radiále, které by měla vyústit právě do plánovaného městského okruhu a výrazně ulevil ulicím Kolbenova, Poděbradská, Sokolovská a Českomoravská od ranní dopravních kolon a škodlivých emisí.
Praha 9 bude v příštích dekádách svědkem rozsáhlých proměn, které zásadně ovlivní dopravu v celém hlavním městě a my vás budeme informovat jakmile budou známy větší detaily jednotlivých záměrů.